Jau seniai nustatyta, kad lavinant smulkiąją motoriką gerėja ir kalbinė motorika, nes aktyvinami kalbos motoriniai centrai galvos smegenyse, todėl kalbos padargų judesiai atliekami greičiau, tiksliau. Logopedinėje literatūroje nurodoma, kad vaikai, kuriems buvo sudarytos palankios sąlygos mankštinti rankų pirštus, greičiau pradeda taisyklingai, aiškiai kalbėti, gerai artikuliuoti garsus. Mankštinant rankų pirštus daroma tiesioginė įtaka vaiko kalbos vystymuisi.
Smulkiosios motorikos lavinimo pratimai:
- Piešimas, spalvinimas;
- Lipdymas iš pastilino;
- Tešlos minkymas;
- Kirpimas žirklutėmis;
- Popieriaus plėšymas smulkiais gabalėliais;
- Mozaikos dėliojimas;
- Virvučių varstymas į skylutes;
- Sagučių ar kitų daiktų dėliojimas į dėžutę;
- Karolių vėrimas ant virvutės;
- Pupelių, makaronų ir pan. rūšiavimas pagal formą, spalvą į atskiras krūveles ar dėžutes;
- Konstravimas (LEGO konstruktoriai iš smulkesnių detalių);
Be to išmokykite vaiką su pirštukais atlikti įvairius pratimėlius:
- Nykščiu paliesti kiekvieną tos pačios rankos pirštą („pirštukai sveikinasi“)
- Sunerti plaštakas ir sukti nykščius ratu („šokdynė“)
- Barbenti pirštais į stalą („grojam pianinu“)
- Gniaužti rankas į kumštį ir atleisti (abi kartu, paskui pakaitomis)
Pūtimo pratimai:
- Pūsti žaislinio malūnėlio sparnus;
- Pūsti muilo burbulus;
- Pro kokteilių šiaudelį pūsti į vandenį, kad burbuliuotų;
- Pūsti vatos gumuliukus į vartus (t.y. tarp dviejų bokštelių ar kubelių);
- Pūsti į snaiges, iškirptas iš plono popieriaus ir pririštas prie siūlo.
Kalba savaime neišsivysto. Ją vaikas išmoksta bendraudamas su suaugusiais, pamėgdžiodamas juos ir jų padedamas, todėl bendrauti su vaiku būtina nuo pat ankstyvos vaikystės. Kuo daugiau bendrausime su vaiku, tuo lengviau ir sėkmingiau vaikas mokysis kalbos. Turtindami vaiko kalbą nepamirškite, jog vaikai mokosi žaisdami, pagirkite už pastangas.